maandag 27 december 2010

2. Hoe terminaal is terminaal?






Vandaag belde de dame van de CIZ-indicatie. Onze indicatie voor thuiszorg (huishoudelijke hulp) loopt nog tot begin januari. Op aanraden van de huisarts hadden we die vorig jaar aangevraagd. In eerste instantie om mij een beetje te ontzien met het huishouden zo vlak na de bevalling. En in tweede instantie omdat we dan in de systemen zouden staan mocht het nodig zijn met verzorging voor Patrick. Gelukkig is dat laatste nog helemaal niet nodig geweest. En ben ik ruim een jaar na de bevalling ook zeker weer helemaal de oude. Maar Sophie zouden we toch écht nog niet willen missen...

Terug naar het telefoongesprek tussen Patrick en de dame. Een medische indicatie voor mij is dus zeker niet meer nodig. Maar voor Patrick zou het toch best op zijn plaats zijn. 'Tja,' zei de vrouw 'dat is eigenlijk alleen voor terminale patiënten...' Nou, stelde Patrick. 'Dat komt wel goed. Terminaal ben ik wel. En goed gaat het niet, maar ik kan niet beloven dat ik er over een maand niet meer ben.' Van zoveel openhartigheid schrok de dame toch wel een beetje, maar na ook nog de hele inventaris van al het medicijngebruik genoteerd te hebben (P: 'ik hoop dat u een beetje medisch onderlegd bent?' 'Ja hoor, maar wat zijn tyrosine kinase remmers en hoe schrijf je dat?') én de behandelingen voor de komende maanden de revue passeerde, was ze overtuigd. De medische indicatie, maar deze keer op Patrick's gezondheid is afgegeven. Nu gaan we er nu nog geen gebruik van maken - eerst maar eens verhuizen - maar het is wel fijn dat we er een beroep op kunnen doen als het nodig is... En Sophie? Van haar gouden handen en oud-Hollandsche schoonmaakmethodieken gaan we nog een paar weken genieten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten